مزایای بازاریابی شبکه­ ای
دلایل گسترش و استقبال از بازاریابی شبکه­ ای و مزایای این صنعت قدرتمند به شرح زیر می باشد:

1- کثرت تولیدکنندگان
امروز با شکل­ گیری کارخانه­ های خودکار و نیمه­ خودکار و تولید یک محصول با مارک­ متنوع، فروش و توزیع محصول اهمیت بسیاری پیدا کرده و روش عرضه محصول و بازاریابی آن حتی در بعضی  کالاها، از ساخت و تولید آن اولویت بیشتری یافته است. برای نمونه، راه اندازی یک کارخانه تولید ماکارونی طرح عظیمی به شمار نمی­ آید و با سرمایه ­ای محدود و مشخص در زمانی معیّن قابل دستیابی است. اما عرضه چنین محصولی در بازار پررقابت امروز بسیار دشوار و عملاً برای کارخانه­ های کوچک، ناممکن است. پس امروزه توزیع و فروش نسبت به تولید، چه از نظر هزینه و چه از نظر راهکار، اهمیت کمتری ندارد. در چنین وضعیتی است که تولیدکنندگان برای فروش محصول خود حتماً باید از سیاست­ ها و روش ­های بسیار دقیق­ تر و حساب­ شده ­تری استفاده کنند که بازاریابی شبکه­ ای یکی از آنهاست.

2- امروزه حق انتخاب با مشتری است
امروزه مصرف­ کنندگان در انتخاب آزادند. طبیعی است که در این انتخاب سودی عاید کارخانه­ ها می­ شود. بنابراین مصرف­ کننده ­ای که سود می­ رساند، حق دارد سود دریافت کند.

3- پایین آمدن ارزش تبلیغات
در دنیای امروز، هر کسی در محیط خانه از تلویزیون، رادیو، اینترنت، روزنامه­ ها و مجله­ ها استفاده می­ کند و اینها نیز همگی در سطح خود شامل تبلیغات برای محصولات گوناگون هستند. بنابراین، انتخاب محصول مورد نظر بسیار دشوار است و بیشتر مردم نسبت به آنها بی ­اعتنا شده­ اند و خرید خودشان را با روش سؤال از دوستان و نزدیکانی انجام می­ دهند که محصولات را آزمایش کرده­ اند. 

4- ارزش زمان
برای انتخاب وقت محدودیت وجود دارد. هر کسی نمی ­تواند جداگانه وقت بگذارد و همه محصولات مورد نیاز خود را از میان هزار نمونه، آزمایش و انتخاب کند. کسی که چند نوبت این کار را انجام می ­دهد و در نهایت یک راه بهتر را انتخاب می­ کند، با در اختیار گذاشتن  این اطلاعات نزد دیگران و به روش بازاریابی شبکه­ ای، می­ تواند زمان صرف­ شده را جبران کند.

5- ثبات نداشتن مشاغل و درآمدها
با توجه به پیشرفت­ های سریع فناوری، عوض شدن جایگاه­ ها و تغییرات بیش از اندازه، شغلهای ثابت با درآمد ثابت مانند قدیم باقی نمانده است. کمتر کسی پیدا می­ شود که سالها در یک شرکت یا سازمان کار کند. در سال 1980، بیش از 30 درصد آمریکایی­ ها شغلشان را از دست دادند. بنابراین، افراد به روش کار با درآمد مستقل نیاز دارند. بازاریابی شبکه ­ای به عنوان یک سیستم فروش و بی­ نیاز از سرمایه اولیه، می­ تواند یک منبع درآمد مستقل برای افراد جامعه باشد.

6-   انگیزه نداشتن حقوق­ بگیران
شرکت یا سازمانی موفق است که کارکنان و کارمندان و مدیران آن مسئولیت­ پذیر باشند و وظایف را  دلسوزانه و به­ طور کامل انجام دهند. این در حالی است که مدیریت سازمان و رسیدگی به روش استخدام کارکنان هر روز مشکل­تر می ­شود. حتی بسیاری از سازمان ها به شیوۀ پرداخت پورسانتی یا پورسانت به علاوه حقوق، روی آورده­ اند. در کشورهای پیشرفته، از مهاجران که انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند، استفاده می­ کنند. هر چند سال، بیشترِ کارمندان سابق را اخراج و افراد جدید با انگیزه ­های بالاتر را استخدام می­ کنند. از طرفی، کارمندان نیز با مقایسه خود با دیگران، همواره از این­که به تلاش بیشترشان توجه نشده، شکایت داشته­ اند و اغلب جبران نشدن زحماتشان را نسبت به دیگرانی که کار نکرده ­اند، دلیلی برای کم ­تحرکی و فعالیت نکردن بیشتر خود بیان می­ کنند.
بازاریابی شبکه ­ای یک روش بسیار ساده، اما کارآمد برای پیاده­ سازی عملی یک سازمان با افراد دارای انگیزه است. هر شخص به میزان فعالیت و تلاشی که دارد ، درآمد خواهد داشت. روش پرداخت­ ها به گونه­ ای است که هر شخص مسئول خود و در نهایت سازمان خود است.

7-  راهی مؤثر برای ایجاد دوستی
رقابت شدید میان افراد برای امرار معاش، سبب از هم­ گسیختگی جوامع و ایجاد تنش و مشکلات عصبی شده است. بازاریابی شبکه ­ای روشی موثر برای کم کردن این تنش ها و رقابت بی­ فایده میان افراد جامعه است. هر شخصی پس از ورود به این شغل فعالیت خود را با افراد اندکی برای ایجاد یک شبکه، آغاز می­ کند. این افراد به هم نزدیک­ اند و برای کمک به یکدیگر انگیزه زیادی دارند. از این رو، ارتباط­ ها محدود، اما برای گروه موثر و مفید خواهد بود. در واقع، کار و تفریح به گونه ­ای آمیخته و از میزان تنش به­ ویژه پس از ایجاد شبکه تا اندازه زیادی کاسته می ­شود.

8- سیستم برنده ـ برنده
هر شخصی پس از خرید، به فروشنده و بقیه اعضای شبکه سود می­ رساند و در مرحله­ های بعدی، هزینه پرداخت­ شده خود را از طریق همان شبکه جبران می ­کند. در واقع، مانند سیستم های رایج صرفاً یک خریدار نیست؛ بلکه خود نیز سودی می­ برد. به این روش بازاریابی، سیستم «برنده ـ برنده» گفته می ­شود. در بازاریابی شبکه ­ای، برنده شدن افراد و شرکت در گروِ برنده شدن و موفقیت شبکه فروش و شرکت است.

9-  نیاز نداشتن به دفتر کار و ...
بهترین و زیباترین بخش بازاریابی شبکه ­ای، نیاز نداشتن آن به دفتر، ثبت و... است؛ زیرا فروش از طریق انتقال دهان به دهان، فقط برای 2 تا 5 نفر انجام می­ شود و سپس فروش چند هزاری و حتی میلیون نفری از طریق رشد شبکه صورت می­ گیرد. بازاریابی شبکه ­ای را می ­توان هر جا و در هر لحظه انجام داد. بنابراین، به ایجاد پایگاه برای فروش و عرضه نیاز نیست و هزینه شروع بسیار کاسته می­ شود. در عوض، نیرو چند برابر می­ شود؛ چون کنترل کل شرکت یا مغازه و... یکی از عوامل هدر دادن انرژی و هزینه­ بر است.

10-  آموزش و پشتیبانی رایگان
در بازاریابی شبکه­ ای هر شخص پس از ورود توسط راهبران به طور کامل آموزش داده می شود. چون هر  فرد فقط با شمار اندکی افراد کار می­ کند، به صورت روزافزون به حجم اطلاعات داده شده درباره محصول و کار افزوده می­ شود. برای نمونه، هنگامی که قرار است اطلاعات دربارۀ یک محصول مانند رایانه در اختیار خریدار گذاشته شود، در سیستم سنتی فقط می ­توانستیم به یک شخص حداکثر 1 تا 2 ساعت اختصاص دهیم. در روش چند سطحی، اطلاعات به مرور و طی روزها و هفته­ ها به خریداران و از طریق آنها به دیگر افراد منتقل می شود.


در اینجا لازم است متذکر شویم یک بازاریاب موفق می بایست نسبت به مصرفی بودن کالا، مناسب بودن قیمت و کیفیت آن اطمینان خاطر یافته و مطمئن گردد که محصولات پیشنهادی، مورد نیاز مشتریان وی خواهند بود و آنها این محصولات را به هدف تامین نیازهای خویش خریداری می نمایند.